Opublikowano Jeden komentarz

Amazon KDP – Jak stworzyć i opublikować swój pierwszy produkt? [Artykuł nr. 4/x]

Tutaj jestem:

Jeśli zapoznałeś się z poprzednim artykułem, Amazon KDP – Tworzenie konta. Jak zarejestrować się na platformie Kindle Direct Publishing? [Artykuł nr. 3/x], z pewnością zainteresuje Cię również tworzenie i publikacja swojego pierwszego produktu na platformie Kindle Direct Publishing. Zapraszam.


Jak stworzyć i opublikować swój pierwszy produkt na Amazonie KDP?

Tworzenie produktu (paperbacka/hardcovera/e-booka) na platformie Kindle Direct Publishing, to nieskomplikowany proces, składający się z kilku kroków. Poniżej szczegóły na przykładzie wersji Paperback:


Część 1: Paperback Details:

W część tą wchodzi:

  • Znalezienie niszy (nie dotyczy listingu), w której istnieje zapotrzebowanie na produkt oraz w miarę niska konkurencja.
  • Stworzenie unikalnego tytułu dla produktu, który nie istnieje pod taką samą nazwą u innego sprzedawcy. Tytuł po prostu nie może być słowo w słowo taki sam, jak np. u konkurencji. Nie używamy również słów kluczowych, które są zarejestrowanym znakiem towarowym np. Disney lub Mercedes-Benz, w innym wypadku, jeśli właściciel takiego znaku zgłosi nasz produkt, Amazon zablokuje nasze konto i nici z dalszej sprzedaży. Ważne – tytuł ma wpływ na pozycjonowanie (SEO) w wynikach wyszukiwania na stronie Amazon.
  • Wymyślenie nazwy autora – tutaj warto wspomnieć, że każdy produkt możemy tworzyć pod inną nazwą autora. Może to być wymyślona nazwa osoby prywatnej lub naszej nowo wymyślonej 'marki’, która oczywiście nie jest zarejestrowanym znakiem towarowym tj. wspomniałem wyżej. Zalecam również unikać nazw, które mogą być nadużyciem słów kluczowych, aby uzyskać lepsze wyniki w SEO. W takim wypadku również możemy otrzymać ostrzeżenie od Amazona.
  • Stworzenie opisu produktu – jest to miejsce na opis, który stworzymy i pojawi się na stronie sprzedażowej naszego produktu (np. w domenie Amazon.com). Warto tworzyć opisy, które zachęcą potencjalnych klientów do zakupu. Jeśli kiedykolwiek kupowałeś coś na Allegro, wiesz, jak wielkie mają on znaczenie. Powinieneś umieszczać w nich wszystkie potrzebne szczegóły, które pomogą klientowi w ocenie, czy jest to produkt, którego szuka. Warto w tej sytuacji postawić się na miejscu klienta i pomyśleć chwilę, czego Ty szukałbyś w opisie produktu, którego zamierzasz zakupić. Opis produktu, w porównaniu do tytułu, nazwy autora i słów kluczowych, o których poniżej, nie wpływa na pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania na stronie Amazona, jednak ma znaczenie, jeśli chodzi o pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania Google. Część klientów szuka w pierwszej kolejności produktu właśnie w Google, więc warto pomyśleć o nim trochę poważniej, gdyż może się okazać, że to właśnie opis będzie robić całą robotę i pozyskiwać nam klientów.
  • Uzupełnienie słów kluczowych – mega istotny punkt, w mniemaniu Amazona opcjonalny, ponieważ nie musimy tego wypełniać, ale tak naprawdę jest to KLUCZ. Słowa kluczowe, to nic innego jak siedem oddzielnych rubryk, w których możemy wypisać wszystkie frazy, które opisują nasz produkt. Tutaj również warto się zastanowić, co nasz potencjalny klient będzie wpisywać w wyszukiwarkę Amazona, aby odnaleźć nasz produkt. Nie powtarzamy żadnych słów kluczowych, których użyliśmy już tytule, gdyż jest to po prostu strata miejsca, a na pewno nie spowoduje „podwójnej” mocy danego słowa kluczowego. Mamy duże pole do manewru, gdyż w każdym polu osobno możemy użyć maksimum i aż 50 znaków. Moim zdaniem jest to zupełnie wystarczające, a często słyszę, że niektórzy po prostu nie wykorzystują tego miejsca, odbierając sobie tym samym możliwość odnalezienia naszego produktu przez klienta. Oczywiście, tutaj także nie wpisujemy słów kluczowych, które są zarejestrowanym znakiem towarowym. W zasadzie, to nigdzie tego nie robimy, no może z wyjątkiem tworzenia kampanii reklamowej, gdzie jest to dozwolone, ale nie może mieć negatywnego przekazu.
  • Wybieramy kategorie – kategorie to trochę dłuższy temat, jako że szanuję Twój cenny czas, to postaram Ci się to w skrócie wyjaśnić, jak tylko potrafię. Wybierając kategorie z listy, możemy z tego poziomu wybrać maksymalnie dwie pozycje. Dość popularnym problemem jest to, że na liście brakuje drugiej połowy kategorii, które normalnie funkcjonują na stronie Amazona, jak w sytuacji, gdybyśmy mieli szukać dla nas produktu do kupna. Wybierając kategorie podczas tworzenia produktu na platformie Kindle Direct Publishing, tych kategorii po prostu nie ma, a jak wiadomo, diabeł tkwi w szczegółach i warto być tam, gdzie nie są wszyscy. Mianowicie rozchodzi się o to, że nie wszyscy wiedzą o tym, iż pisząc zwykłego maila do zespołu Amazon, możemy dodać nasz produkt do „ukrytych kategorii”, oczywiście po wcześniejszym researchu kategorii, które nas interesują. Moim zdaniem kategorie, jakie dostępne są do wybrania na liście podczas tworzenia produktu, są bezużyteczne i zbyt wypełnione niskiej jakości produktami, że sam docelowo nie używam ani jednej z nich.

Część 2: Paperback Content:

Ustawiamy opcje wydruku produktu – jak już wiesz, Amazon po zakupie przez klienta drukuje go „na żądanie” w swoich magazynach, pakuje, po czym wysyła do klienta, a więc na tym etapie wybieramy, jakie opcje wydruku będzie posiadać tworzony przez nas produkt. Do wyboru, do koloru. Wybieramy m.in.:

  • Rodzaj papieru, a więc to, czy kolor papieru wnętrza książki będzie koloru kremowego, białego lub kolorowego z białym tłem (kolor wybieramy w wypadku, gdy tworzymy np. książki z dużą zawartością i chcemy, aby wstawiony obrazek nie był koloru biało-czarnego). Wybierając kolor, koszt wydruku jest większy, więc mamy mniejszą prowizję, chyba że zwiększymy całkowitą cenę produktu.
  • Rozmiar produktu. Mamy do wyboru kilka lub kilkanaście opcji, z których najbardziej polecam jedną – 6″x9″. Rozmiar ten idealnie sprawdzi się do kalendarzy, sketchbooków, zeszytów, czy chociażby kolorowanek.
  • Bleed Settings, tłumacząc na nasz język, „Ustawienia krwawienia”, mamy do wyboru „No bleed”, czyli bez krwawienia lub „Bleed”, z krwawieniem. Ta opcja przydaje się w wypadku książek z dużą treścią, gdy wstawiamy obrazek i chcemy, aby sięgał on całej szerokości strony, w innym wypadku, wybierając opcję bez krwawienia, wstawione zostaną zwykłe marginesy. Jeśli chcemy, aby np. nasz zeszyt w kratkę był pełnej szerokości strony, wybieramy opcję „Bleed”.
  • Wybieramy rodzaj okładki. Mamy do wyboru opcję matową lub świecącą. Myślę, że jest to kwestia gustu. Ja polecam tworzyć produkty osobno z okładką matową i świecącą, bo jak wiemy, klient lubi duży wybór, a więc mu go zaoferujmy.
  • Załączamy „wnętrze” produktu. Jeśli chcielibyśmy napisać produkt z większą treścią, tworzenie środka polega po prostu na napisaniu tekstu i sformatowaniu w programie typu Ms Word lub darmowa alternatywa – WPS Office, następnie wyeksportowaniu jako plik PDF i załączenie na serwis Kindle Direct Publishing. Proces tworzenia kolorowanki i kalendarza jest nieco bardziej skomplikowany, gdyż wymaga więcej czasu i zostawiłbym go osobom początkującym na później. W przypadku zeszytów i sketchbooków, sprawa jest banalna, bo nie musimy sami tworzyć wnętrza. Istnieje strona, która oferuje kompletnie za darmo gotowe wnętrza do produktów. Wystarczy wybrać interesujący nas manuscript i pobrać, następnie załączyć na serwis KDP. Oczywiście, nie musimy ograniczać się tylko do ww. produktów, jeśli mamy ochotę stworzyć zeszyt muzyczny w nuty, wyszukujemy za pomocą kombinacji klawiszy Ctrl+F frazy „Music Sheet”, wybieramy rozmiar wnętrza, opcje krwawienia i ilość stron, którą chcemy, aby posiadał nasz zeszyt, następnie pobieramy na dysk.

Link do darmowej strony zawierającej wnętrza dla produktów znajdziesz poniżej:

Gotowe wnętrza do produktów no/low content na Amazon KDP


  • Okładka edytujemy w programie graficznym plik PDF, w którym znajduje się zarówno tył okładki, jak i przód. Wiele osób poleca tworzyć okładki w darmowym programie Canva, który dostępny jest również z poziomu przeglądarki, ja jednak większość swoich okładek stworzyłem w Photoshopie i mogę serdecznie polecić z uwagi na wiele przywilejów, których nie jesteśmy w stanie uzyskać, używając darmowej wersji Canvy. Świetną alternatywą Photoshopa może być darmowy program znany nam dobrze jako GIMP. Miałem również przyjemność tworzyć masę okładek w GIMPIE i nie zauważyłem większej różnicy w porównaniu z Photoshopem.

Część 3: Paperback Rights & Pricing

W część tą wchodzi m.in.:

  • Ustawianie ceny produktu. Jest to punkt, na który powinniśmy uważać, gdyż może się okazać, że nasz produkt po sprzedaniu nie przyniósł żadnego zysku. Jest to spowodowane ustawieniem ceny tylko na rynku USA i pominięciem pozostałych rynków. Aby tego uniknąć, po ustawieniu ceny dla rynku USA, ustawiamy ręcznie także ceny na innych rynkach, abyśmy uniknęli sytuacji, że w kolumnie „Royalty” ujrzymy liczbę 0. Gdy ustawimy już ceny, czas na kliknięcie przycisku „Publish Your Paperback Book”, odpowiedzialnego za ostateczne wysłanie produktu do weryfikacji.

Cały proces może wydawać się nam z początku nieco skomplikowany, jednak uprzedzam, że po dodaniu kilku lub kilkunastu produktów, gdy zbudujemy już swój własny szablon okładki, który polega na tym, że będziemy wrzucać do niego tylko nową zawartość niszy, to całość tworzenia zeszytu może zająć nam 30 minut. Tak, w 30 minut możemy stworzyć unikalny zeszyt, który będzie dostępny do zakupu na całym świecie. Czy to dużo/mało? to pytanie zostawiam dla Ciebie Czytelniku, wiedz tylko, że zdecydowanie warto. Jeśli chodzi o umiejętności, które będą Ci potrzebne, to z pewnością język angielski, z pomocą którego będziesz w stanie intuicyjnie przemieszczać się po platformie i stworzyć zachęcający listing. Jeśli masz z tym problem, nie martw się, możesz śmiało wspomóc się tłumaczem od Google.


Masz pytanie? napisz śmiało w komentarzu lub użyj formularza kontaktowego na dole strony, a postaram się odpowiedzieć tak szybko, jak to możliwe. Jeśli pomogłem, ucieszę się, gdy zostawisz po sobie miły komentarz, tymczasem zapraszam Cię do przeczytania następnego artykułu, w którym wyjaśniam, jak rozliczać dochody na Amazon KDP z praw autorskich jako pisarz, autor, artysta, czy grafik – jak zwał tak zwał. Możesz przejść do niego za pomocą przycisku poniżej.




Oglądaj nowe filmy z kanału bez konieczności opuszczania obecnej strony:

Expert od E-Commerce & Przedsiębiorca & Bloger. Jego zadaniem jest szerzyć wiedzę na temat sprzedaży online w oparciu o skalę międzynarodową oraz ciekawe rozwiązania technologiczne. W wolnym czasie kocha zdobywać nowe szczyty górskie, odbywać podróże i uprawiać wiele sportów. Jego celem jest niezależność finansowa oraz ciągły rozwój pod kątem duchowym, finansów, zdrowia i relacji.

1 komentarz do “Amazon KDP – Jak stworzyć i opublikować swój pierwszy produkt? [Artykuł nr. 4/x]

  1. Tak wygląda komentarz, który dodasz poniżej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *