Opublikowano Jeden komentarz

Amazon KDP – Co to jest? Jakie produkty publikować? [Artykuł nr. 1/x]

Tutaj jestem:

Jeśli zapoznałeś się już z artykułem wstępnym, Zacznij tutaj, świetnie. Dużo już wiesz. W tym artykule poznasz, czym jest Amazon Kindle Direct Publishing (KDP), jak zacząć sprzedaż oraz jakie typy produktów możemy tworzyć. Zapraszam.


Czym jest Amazon KDP?

Amazon Kindle Direct Publishing, w skrócie „Amazon KDP”, to platforma należąca do Amazona, na której każdy z nas może utworzyć darmowo swoje konto, następnie zacząć tworzyć i sprzedawać CAŁKOWICIE Z POZIOMU KOMPUTERA własne produkty w wersjach:

  • Paperback
  • Hardcover
  • E-book

Dwie pierwsze pozycje od góry, to wersje fizyczne, które zostają docelowo wydrukowane przez Amazon w magazynie znajdującym się najbliżej adresu dostawy klienta, natomiast jeśli chodzi o e-booki, klient otrzymuje je natychmiast po zakupie. Gdy stworzymy już nasz produkt, niezależnie od wersji, staje się on dostępny do zakupu na WSZYSTKICH domenach Amazona, a więc np. „Amazon.com”, „Amazon.co.uk”, „Amazon.de” i wielu innych. Dla jasności, Kindle Direct Publishing i Amazon.com, to dwie różne strony – ta pierwsza służy do tworzenia produktów, druga zaś do ich kupowania. Aby zacząć sprzedawać online na Amazonie KDP, nie potrzebujesz do tego:

  • Towaru
  • Magazynu
  • Firmy (opcjonalne)
  • Inwestować żadnych pieniędzy (jak ma to miejsce w innych modelach, dla przykładu „Fulfillment by Amazon (FBA)” lub „Fulfillment By Merchant (FBM)”)

Sprawdź w międzyczasie nowe filmy z kanału bez konieczności opuszczania obecnej strony:


Możliwości publikowania produktów w wersji Paperback oraz Hardcover

Jeśli chodzi o produkty drukowane, możemy wydawać pod nimi:

  • Produkty „No Content” (bez treści) czyli proste zeszyty w linie, kratkę, puste sketchbooki do rysowania itp.
  • Produkty „Low Content” (mała ilość treści) zaliczamy do nich głównie kalendarze, kolorowanki np. dla dzieci/dorosłych itd.
  • Produkty z dużą treścią, np. poradniki, powieści, bajki i inne – pisane przez nas w programie do edycji tekstu np. w Ms Word lub wersja darmowa – WPS Office.

Każdy produkt z osobna, który stworzymy, zostaje poddany weryfikacji pracownikom Amazona, a jeśli spełnia wszystkie wytyczne, staje się automatycznie dostępny do zakupu na całym świecie.

Co jeśli ktoś zakupi mój drukowany produkt? jak działa Amazon KDP?

W zależności od lokalizacji kupującego, który nabył Twój produkt, zostanie on wydrukowany w magazynie Amazona, znajdującym się najbliżej adresu dostawy klienta. Produkt zostaje wydrukowany dopiero w momencie zakupu, co oznacza samo „na żądanie”, dzięki czemu Amazon nie musi obawiać się o nadmiar zalegającego na magazynie towaru. Nie muszę chyba wspominać, jak wielki jest Amazon i że posiada magazyny niemal na całym świecie. Tym oto sposobem tworząc produkty całkowicie z poziomu swojego komputera, jesteśmy w stanie docierać z nimi do klientów z całego świata – niezależnie, czy tworzymy je na komputerze w swoim domu, czy na Majorce – jesteśmy mobilni, a jedynie czego potrzebujemy, to wcześniej wspomnianego komputera oraz dostępu do internetu. Brzmi ciekawie? ba, oprócz tego, że Amazon zajmie się wydrukowaniem produktu, to załatwi za nas całą „logistykę”, a więc sam spakuje paczkę i wyśle bezpośrednio do domu klienta – całkowicie bez Twojej wiedzy. Ty, jako „artysta”, masz jedynie wgląd do tego, ile sztuk sprzedałeś w danym okresie (np. dniu lub miesiącu), a Twoja rola kończy się tak naprawdę na tworzeniu coraz to nowych produktów – zakładając, że chcesz stale powiększać zarobki.

Zwroty

Jeśli klient z jakiegoś powodu zażyczy sobie zwrotu pieniędzy za zakupiony od nas produkt – ma do tego pełne prawo, jednak wiedz, że nawet nie zostaniesz o tym poinformowany. To Amazon załatwia zwroty – w 100% bez konieczności podejmowania przez Ciebie jakichkolwiek działań.


Przykłady produktów drukowanych


  • Zeszyt. Ty zdecydujesz, do jakiej grupy docelowej skierowany będzie Twój produkt. Zeszyt do nauki pisma dla dzieci? zeszyt szkolny do muzyki? zwykły zeszyt w linię/kratkę dla nastolatków? a może dziennik żywności dla seniorów? od Ciebie zależy, jakie wnętrze umieścisz w środku swojego zeszytu. Wybór jest ogromny, a możliwości nieograniczone.
  • Sketchbook, czyli tłumacząc na nasz język „Szkicownik”. Jest to blok z pustymi stronami do szkicowania. Sketchbooki często używane są przez artystów lub osoby pasjonujące się rysowaniem/malowaniem – jako część ich procesu twórczego.
  • Kolorowanka. Kolorowanie to świetna zabawa dla dzieci, ale nie tylko, bo są one mocno popularne wśród dorosłych i seniorów jako chociażby zajęcie relaksujące. Spokojnie, klient sam dobrze zadba o kredki, wystarczy zaoferować mu podstawę.
  • Kalendarz. Co prawda nie jest to kalendarz, który powiesimy na ścianie, ale będzie on wciąż świetnie spełniał swoją rolę. Zalecam tworzyć kalendarze, które posiadają miejsce na zapisanie ważnych informacji w rubryce każdego z poszczególnych dni miesiąca, dzięki czemu stanie się on jeszcze bardziej użyteczny, a my DOSTARCZYMY KLIENTOWI WIĘKSZĄ WARTOŚĆ.
  • Książki z większą zawartością treści, jak np. powieści dla dorosłych, bajki dla dzieci, czy poradniki zawierające konkretną wiedzę „przelaną na papier”. Produkty z większą treścią możemy wydać w trzech wersjach – miękkiej okładce, twardej okładce oraz w postaci e-booka. Niestety, produktów bez treści (no content) oraz z małą zawartością treści (low content) nie wydamy w postaci e-booka, bo ich przeznaczeniem nie jest czytanie, a rysowanie/pisanie. Wyobraź sobie jakby to wyglądało, gdyby klient miał kupić Sketchbooka w wersji e-booka i zacząć rysować po ekranie urządzenia. Nie do pomyślenia. Warto wspomnieć, że Amazon posiada w sprzedaży własne czytniki Kindle, dzięki czemu klient po zakupie produktu z większą treścią w formie elektronicznej, jest w stanie od razu wziąć się za czytanie swojej nowej zdobyczy. Decydując się na stworzenie produktu z większą treścią, zalecam wydać go w wersji elektronicznej (e-book) oraz przynajmniej jednej wersji drukowanej (paperback/hardcover), która po wydrukowaniu trafi do domu klienta w formie zwykłej książki fizycznej.

Sprzedaż na Amazonie KDP bez działalności gospodarczej. Czy można to robić bez firmy?

Tak, nie musisz prowadzić firmy w żadnej formie działalności, aby sprzedawać na Amazon Kindle Direct Publishing. Możesz robić to jako osoba fizyczna. Prawnie, źródłem przychodu są prawa autorskie – raz w roku jesteś zobowiązany przekazać urzędowi skarbowemu informacje o kwocie uzyskanego przez Ciebie dochodu, a następuje to poprzez coroczne zeznanie PIT-36. Jeśli nie przekroczysz pewnej kwoty dochodu wolnej od podatku, nie zapłacisz nic podatku, a jedynie drobną sumę odpowiedniemu księgowemu/biurowi rachunkowemu, który na podstawie historii sprzedaży/przelewów – obliczy kwotę Twojego dochodu. Pewne jest to, że żadnego podatku nie zapłacą: 1. osoby, które dopiero startują z Amazon KDP, 2. osoby początkujące oraz 3. średnio zaawansowane – ponieważ ich dochód będzie mieścić w granicy kwoty wolnej od podatku. To prostsze niż myślisz. Jest to oczywiście opcjonalne, ponieważ osoby, które prowadzą działalność i chciałyby z jakiegoś powodu rozliczać Amazon KDP na firmę – również mają taką możliwość, możliwe jest także posiadanie dwóch kont, jedno na osobę fizyczną (PESEL), a drugie na firmę (NIP).


Błędy prowadzące do blokady konta. Jakich produktów nie publikować? czego unikać?

Skoro wiesz już, jakie produkty można publikować na Amazonie KDP, przyszedł czas, abyś dowiedział się, jakich słów w swoich produktach nie należy, a nawet nie wolno umieszczać w tytule oraz siedmiu polach odpowiedzialnych za słowa kluczowe.

  • Znaki towarowe – Trademarks

Błąd nr. 1 – Używanie słów naruszających czyjąś wartość intelektualną, jaką jest zarejestrowany znak towarowy (registered trademark). Przykładem zarejestrowanego znaku towarowego może być chociażby „Mercedes-Benz”. Nie sprzedajemy produktów, które zawierają takie słowa w tytule lub polach słów kluczowych naszego listingu. Owszem, jest szansa, że przejdą one podczas weryfikacji, ponieważ część pracowników Amazona nie wykonuje należycie swojej pracy i przepuszcza wszystko jak leci. Jeśli jednak właściciel wartości intelektualnej zgłosi taki produkt, a Ty go sprzedajesz, Twoje konto na Amazonie z pewnością zostanie zablokowane.

  • Prawa autorskie – Copyrights

Błąd nr. 2 – Być może słyszałeś już o czymś takim, jak prawa autorskie, należące do właściciela danej pracy bądź utworu. Jak wiesz, każdy produkt po opublikowaniu zostaje poddany weryfikacji przez pracowników Amazona, sprawą oczywistą jest to, że nie tworzymy produktów, które naruszają czyjeś prawa autorskie. Przykładem naruszenia praw autorskich może być użycie obrazka pobranego z nieznanej strony na okładkę bądź umieszczenie loga Mercedesa w środku produktu, bez oficjalnej zgody właściciela owych praw autorskich. Jeśli chcesz dodawać coś na Kindle Direct Publishing, bez obawy o dożywotnie zablokowanie konta, musisz być pewien, że Twój produkt nie narusza czyiś praw autorskich tudzież samego regulaminu Amazona.

Język serwisu

Nim rozpoczniesz swoją przygodę ze sprzedażą na Amazon KDP, powinieneś wiedzieć, że językiem serwisu, który służy do edytowania i publikacji swoich produktów, jest póki co, język angielski. Jeśli masz problemy z tym językiem, nie martw się, poruszanie się po platformie jest szybkie, proste i intuicyjne. Jest duża szansa, że niedługo pojawi się także język Polski.

Jaki jest pierwszy krok do tego, aby zacząć zarabiać na KDP?

Przed rozpoczęciem własnej przygody, polecam przeczytać Ci resztę moich artykułów na temat Amazona Kindle Direct Publishing, dzięki czemu oszczędzisz sporo czasu i rozwiejesz wiele wątpliwości. Gdy już to zrobisz, możesz spokojnie przejść do zakładania swojego konta.

Czy Amazon pokona Allegro?

Zauważyłem, że istnieje duże zainteresowanie tym tematem. Często mam okazję słyszeć powiedzenia w stylu „Jeśli sprzedajesz na Allegro, jak najszybciej pomyśl nad przeniesieniem się na Amazon, inaczej utracisz wszystkich klientów”. Jeśli chodzi o moje zdanie, nie wiem. W przypadku Kindle Direct Publishing (KDP) – to nie ma znaczenia. Jeśli działasz już na Allegro, świetnie, gratuluję. W żadnym wypadku nie namawiam Cię jednak do tego, abyś przenosił się z jednego serwisu na drugi. Fulfilment by Amazon (FBA) bądź Fulfillment By Merchant (FBM), to modele obsługi logistycznej, do których nie zamierzam przykładać większej uwagi na blogu w najbliższym czasie, ale czy w przyszłości? nie wątpię.


Masz pytanie? napisz śmiało w komentarzu lub użyj formularza kontaktowego na dole strony, a postaram się odpowiedzieć tak szybko, jak to możliwe. Jeśli pomogłem, ucieszę się, gdy zostawisz po sobie miły komentarz, tymczasem zapraszam Cię do przeczytania następnego artykułu, w którym omawiam wszystko na temat otrzymywania wynagrodzenia. Dowiesz się m.in., jakie są zarobki oraz jak i kiedy otrzymujemy zapłatę na Amazonie KDP. Możesz przejść do niego za pomocą przycisku poniżej.




Oglądaj nowe filmy z kanału bez konieczności opuszczania obecnej strony:

Expert od E-Commerce & Przedsiębiorca & Bloger. Jego zadaniem jest szerzyć wiedzę na temat sprzedaży online w oparciu o skalę międzynarodową oraz ciekawe rozwiązania technologiczne. W wolnym czasie kocha zdobywać nowe szczyty górskie, odbywać podróże i uprawiać wiele sportów. Jego celem jest niezależność finansowa oraz ciągły rozwój pod kątem duchowym, finansów, zdrowia i relacji.

1 komentarz do “Amazon KDP – Co to jest? Jakie produkty publikować? [Artykuł nr. 1/x]

  1. Tak wygląda komentarz, który dodasz poniżej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *